Политика коју води велики број земаља у развоју, у циљу повећања индиректних пореза, отворила је питање ефикасности пореза на додату вредност (ПДВ). Реформе пореских система земаља у развоју генерално укључују повећање стандардних стопа како би се повећао ПДВ, који је главни извор јавних прихода. На тај начин земље у развоју одређују ефикасност ПДВ-а и износ прихода који се могу прикупити индиректним опорезивањем. Чланак субсумира научне радове који се баве утицајем детерминанти на ефикасност ПДВ-а. Предмет овог рада је анализа фактора који утичу на рацио Ц ефикасности. Главни циљ рада је да анализира утицај промене стандардне стопе на рацио. Теоријска анализа стандардних стопа и других фактора који утичу на ефикасност наплате ПДВ-а експлицитно доказује да постоје различити начини за побољшање ефикасности наплате ПДВ-а и искључује повећање стандардне стопе. Повећање стандардне стопе обезбеђује биланс негативних ефеката, који се могу замаглити евидентираним пореским приходима. Фокусирали смо се на земље Европске уније: Бугарску, Чешку, Естонију, Грчку, Хрватску, Летонију, Мађарску, Пољску, Румунију, Словачку, Словенију и Литванију током периода 2000-2016. Ове земље су доживеле значајне промене у влади током економске трансформације, и њима је ПДВ главни извор јавних прихода. У последњој секцији анализира се пораст стопе ПДВ-а и коефицијента Ц ефикасности у Србији и дају се закључци о томе. У раду се указује на несавршеност неадекватно дефинисаних стопа ПДВ-а на економски раст и развој у анализираним земљама. На основу анализа можемо закључити да повећање стандардне стопе има негативне рефлексије на ефикасност ПДВ-а, те да је то био један од фактора континуираног пада Ц-ефикасности.
Janković-Milić V, Đurović-Todorović J. Regressivity of Value Added Tax in the European Union and the Republic of Serbia. Improving micro and macro competitiveness-problems and possible solutions (267-285. 2017.
2.
Ueda J. The Evolution of Potential VAT Revenues and C-Efficiency in Advanced Economies. In: IMF Working Paper WP/17/158. 2017.
3.
The Republic Institute for Statistics, Use of the gross domestic product of the Republic of Serbia. 1995;
4.
Taxation and customs union, Taxation Trends in European Union, 2017, Statistical books.
5.
Smith A, Islam A, M M. Consumption Taxes in Developing Countries – The Case of the Bangladesh VAT. 2011;(82).
6.
Široký J, Kovářová A. The Causes of Changes in the Rates of Value Added Tax in the Czech Republic and their Possible Impacts. Acta všfs. 2010;4(2):121–34.
7.
Owens J. Improving performance of VAT system is a priority in the context of the economic crisis. World Commerce Review. 2011;5(3):8–10.
8.
National Bank of RS, Basic macroeconomic indicators. 2017;
9.
Ministry of Finance RS, Bullitin of Public Finance. 2017;(156).
10.
Legeida N, Sologoub D. Modeling Value Added Tax (VAT) Revenues in a Transition Economy: Case of Ukraine, 1-21. Institute for economic research and policy consulting working paper. 2003;(22).
11.
Law on Amendments and Supplements to the Law on Value Added Tax. Official Gazette of RS. 2012;(93).
12.
Keen M. The Anatomy of VAT. IMF Working Papir WP/13/111. 2013.
13.
Keen M. VAT Attacks!, IMF Working Papir!, WP/07/142. 2007.
14.
Keen M, B L. Is the VAT a Money Machine? National Tax Journal. 2006;59(4):905–28.
15.
J. A, Y J. The Collection Efficiency of the Value Added Tax: Theory and International Evidence. In: NBER Working Paper No 11539, National Bureau of Economic Research. 2005.
16.
Hybka ММ. VAT Collection Efficiency in Poland before and after Accession to the European Union-a, 1392-1258. Ekonomika, Society of Economists “Ekonomika” Niš. 2009;85(2009):7–18.
17.
Grgić R, Terzić S. Tax evasion in Bosnia and Hercegovina and business environment. Procidia-Social and Behavioral Sciences. 2014;119:957–66.
18.
Grandcolas C. The Occasional Failure in VAT Implementation: Lessons for the Pacific. Asia-Pacific Tax Bulletin. 2005;
19.
Ebrill L, Keen M, Bodin JP, Summers V. The Allure of the Value-Added Tax. Finance & Development, A quarterly magazine of the IMF. 2002;39(2).
20.
Ebrill L, Keen M, Perry V. The Modern VAT. 2001.
21.
Đurović-Todorović J, Đorđević M. Porezi na potrošnju, Niš: Ekonomski fakultet. 2013;
22.
Đorđević M. Im)Possibilities of revenue increase from consumption taxes in the tax sistem of Serbia. Themes - Journal for social sciences. 2014;3:1155–71.
23.
Bogetic Ž, Hassan F. Determinants of value - added tax revenue: a cross section analysis. In: Policy, Research working papers No WPS 1203 Country operations. 1993.
24.
Bikas E, Rashkauskas J. Value added tax dimension: The case of Lithuania. EKONOMIKA. 2011;90(1):22–38.
25.
Bikas E, E A. Factors affecting Value Added Tax Revenue. European Scientific Journal. 2013;
26.
VATlive A. International VAT and GST rates. 2018;
27.
Antić D. Efficiency of a single-rate and broad-based VAT system: the case of Bosnia and Herzegovina. Financial Theory and Practice. 2014;38(3):303–35.
The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.