×
Home Current Archive Editorial board
News Contact
Review

УЛОГА МЕЂУНАРОДНОГ МАРКЕТИНГА У УНАПРЕЂЕЊУ ПРИВРЕДНЕ САРАДЊЕ ЗЕМАЉА ЗАПАДНОГ БАЛКАНА

By
George Repic ,
George Repic
Contact George Repic

State University New York , New York , United States

Karen Crisonino ,
Karen Crisonino
Contact Karen Crisonino

Thomas Edison State University , New Yersey , United States

Ела Вукмировић
Ела Вукмировић

Висока струковна школа ICEPS Београд , Belgrade , Serbia

Abstract

Земље Западног Балкана после распада бивше Југославије врло споро успостављају међусобну привредну сарадњу и заостају са укључивањем у међународне привредне токове, уз помоћ инструмената међународног маркетинга. То значајно умањује њихове могућности убрзања привредног развоја и унапређења конкурентности у условима нове економске кризе, изазване пандемијом ковида-19. Мала тржишта и међудржавне административне баријере земаља Западног Балкана коче оснивање нових и развој постојећих предузећа, те узрокују одлив креативних људских ресурса. Стога је потребно промовисати иновативне могућности уклањања баријера за бржу циркуалцију робе, људи и капитала. Примена нових модела међународног маркетинга могла би значајно допринети интензивирању међусобне привредне сарадње, интернационализацији пословања и привлачењу страних инвестиција које прати спиловер ефекат. Као резултат тога, могло би се очекивати унапређење конкурентности привреде ових земаља, повећање извоза, повећање бруто домаћег производа и стандарда становништва.

References

1.
Monitor GE. Global Report 2017/2018. Global Entrepreneurship Research Association London Business School London. 2018;UK.p.15.
2.
world bank.org-pristupljeno 15.02.2021.p.9.
3.
Organization WT, Report. 2019;11–5.
4.
Terpsta FS. International Marketing. 2016.
5.
Рапаић С. Мали Шенген“ као могућност нове регионалне интеграције и бржег развоја. In: Часопис Међународни проблеми, Београд: Институт за политичке студије. 2020. p. 129–34.
6.
Ракита Б. Међународни менаџмент и бизнис. In: Економски факултет Универзитета у Београду стр187. 2007.
7.
Превишић Ј, Озретић Д и К, З. Основе међународног маркетинга, Школска књига Загреб. Загреб. 2012;стр.3-4:27.
8.
Покрајац С. Утицај новог знања и нове технологије на нову економију и нови менаџмент. In: Машински факултет Универзитета у Београду Београд. 2007. p. 27–9.
9.
Nordstrom K, Ridderstrale J. Karaoke kapitalizam. 2003;7–11.
10.
Mazzucato M. The Entrepreneurial State. 2015.
11.
Martens M. Proširenje EU je nrtvo, šta dolazi umesto toga?
12.
Макроекономске анализе и трендови - МАТ. 2019;
13.
Кувачић Н и сарадници. Практично подузетништво. Цера Пром Загреб. 2009;стр.162.
14.
Kuratko FD. Entrepreneurship: Theory, Process and Practice. 2014.
15.
Hisrich R, Ramadani V. Effective Entrepreneurial Managament. 2017.
16.
Ђукановић Д и Ђ, Б. Мали Шенген“ – концепт, имплементација и контраверзе. In: Часопис Међународни проблеми, Београд: Институт за политичке студије. 2020. p. 154–7.
17.
Alujević-Vesnić L. European Integration for Western Balkans: From Reconciliation to European Future. 2012.
18.
Чаушевић. Ф.(2017).A Study into Financijal Globalization,Economic Growth and (In)Equality.
19.
Гачић М. Кластери као пословни модел стварања одрживе конкурентске предности Србије, Нови Сад. Едуконс. 2016;стр.35.
20.
предузетништва Е. Шта је Европска мрежа предузетништва (ЕЕН мрежа)? Преузето са. 2021;
21.
Ерић Д и други. Финансирање малих и средњих предузећа у Србији.Београд: Институт економских наука. 2019;159–62.
22.
Достић М. Менаџмент малих и средњих предузећа. In: Економски факултет Универзитета у Сарајеву стр153. 2005.
23.
Црњак-Карановић Б, Миочевић Д. Основе међународног маркетинга. 2013.
24.
Culkin N, Simmons R. Sudija izazova koji ometaju razvoj mikro, malih i sredwih preduzeća u Republici Srbiji. Swedish Institute. 2019;p.11.
25.
Cateora P. International Marketing. 2020.
26.
Вукмировић Н. Предузетништво у економској теорији и пракси. In: Економски факултет Универзитета у Бањој Луци. 2012. p. 368.
27.
Бубле М, Бубле M. Подузетништво. 2015.
28.
Bonomi М. “Off Track. The EU’s Re-engagement with the Western Balkans.” In: Istituto Affari Internazionali Преузето са. 2018.
29.
Birch D. The Gazelle Company Mindset. 2011.
30.
Barringer B, Ireland R. Entrepreneurship: Successfully Launching new Ventures. 2010.
31.
Audretsch D, Thurik R. A Model of the Entrepreneurial Economy. International Journal of Entrepreneurship Education. 2004;2(2):143–66.

Citation

Article metrics

Google scholar: See link

The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.