×
Home Current Archive Editorial board
News Contact
Scientific article

THE ROLE OF INTERNATIONAL MARKETING IN THE IMPROVEMENT OF ECONOMIC COOPERATION BETWEEN THE COUNTRIES OF THE WESTERN BALKANS IN CRISIS PERIOD

By
George Repic ,
George Repic
Karen Crisonino
Karen Crisonino

Abstract

After the break-up of the former Yugoslavia, the countries of Western Balkans are slowly establishing mutual economic cooperation, and are struggling with their participation in international trade flow with the usage of international marketing instruments. This significantly decreases their opportunities to accelerate economic development and to improve their competitiveness in the time of new crisis caused by Covid-19 pandemic. Small markets and interstate administrative barriers in the Western Balkans hinder the establishment of new and development of existing enterprises, and cause an outflow of creative human resources. Therefore, it is necessary to promote innovative possibilities of removing barriers for faster circulation of goods, people and capital. The implementation of new models of international marketing could significantly contribute to the intensification of mutual economic cooperation, internationalization of business and attracting foreign investment which are accompanied by the spillover effect. As a result, one could expect the improvement of national economies' competitiveness, increase of exports and gross domestic product and improvement of population living standards.

References

1.
Alujević-Vesnić L. European Integration for Western Balkans: From Reconciliation to European Future. Centre for European Studies; 2012. p. 21–5.
2.
Audretsch D, Thurik R. A Model of the Entrepreneurial Economy. International Journal of Entrepreneurship Education. Senate Hall Academic Publishing; 2004. p. 143–66.
3.
Barringer B, Ireland R. Entrepreneurship: Successfully Launching new Ventures. Prentice Hall; 2010. p. 113–5.
4.
Birch D. The Gazelle Company Mindset. USA. MIT. 2011. p. 34.
5.
Bonomi М. Off Track. The EU’s Reengagement with the Western Balkans. Istituto Affari Internazionali. Преузето са. 2018.
6.
Бубле М, Бубле M. 2015.
7.
Вукмировић Н. Предузетништво у економској теорији и пракси. Економски факултет Универзитета у Бањој Луци. 2012.
8.
Cateora P. 2020.
9.
Marketing. Ilinois: Northwestwrn University, USA. str. p. 52–5.
10.
Culkin N, Simmons R. Sudija izazova koji ometaju razvoj mikro, malih i sredwih preduzeća u Republici Srbiji. 2019. p. 11.
11.
Црњак-Карановић Б, Миочевић Д. Основе међународног маркетинга. Сплит: Економски факултет. 2013.
12.
Достић М. Менаџмент малих и средњих предузећа. Економски факултет Универзитета у Сарајеву. 2005.
13.
Ерић Д, Други. Финансирање малих и средњих предузећа у Србији.Београд: Институт економских наука, стр. 2019. p. 159–62.
14.
Шта је Европска мрежа предузетништва (ЕЕН мрежа)? Преузето са. 2021.
15.
Гачић М. Кластери као пословни модел стварања одрживе конкурентске предности Србије, Нови Сад. 2016.
16.
Чаушевић Ф. A Study into Financijal Globalization,Economic Growth and (In)Equality. Palgrave Macmillan Inc; 2017. p. 94–7.
17.
Global Report. Global Entrepreneurship Monitor. Global; 2018.
18.
Entrepreneurship Research Association. London Business School. London UK.p. p. 15.
19.
Ђукановић Д, Ђорђевић Б. Мали Шенген" -концепт, имплементација и контраверзе. Часопис Међународни проблеми, Београд: Институт за политичке студије, стр. 2020. p. 154–7.
20.
Hisrich R, Ramadani V. Effective Entrepreneurial Managament. Springer; 2017. p. 87–9.
21.
Kuratko F. Entrepreneurship: Theory, Process and Practice. Indiana University-Bloomington; 2014. p. 67.
22.
Кувачић Н, Сарадници. 2009.
23.
Привредна комора Србије. Преузето са. Макроекономске анализе и трендови -МАТ; 2019.
24.
Martens M. Proširenje EU je nrtvo, šta dolazi umesto toga? 2021.
25.
Mazzucato M. The Entrepreneurial State. Anthem Press; 2015. p. 34.
26.
Nordstrom K, Ridderstrale J. Karaoke kapitalizam. 2003. p. 7–11.
27.
Покрајац С. Утицај новог знања и нове технологије на нову економију и нови менаџмент. 2007.
28.
Универзитета у Београду. Београд. стр. p. 27–9.
29.
Превишић Ј, Озретић Д, Крупка З. Основе међународног маркетинга. Школска књига Загреб, Загреб. стр.3-4. 2012. p. 27.
30.
Ракита Б. 2007.
31.
Рапаић С. Мали Шенген" као могућност нове регионалне интеграције и. 2020.

Citation

Article metrics

Google scholar: See link

The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.