After the break-up of the former Yugoslavia, the countries of Western Balkans are slowly establishing mutual economic cooperation, and are struggling with their participation in international trade flow with the usage of international marketing instruments. This significantly decreases their opportunities to accelerate economic development and to improve their competitiveness in the time of new crisis caused by Covid-19 pandemic. Small markets and interstate administrative barriers in the Western Balkans hinder the establishment of new and development of existing enterprises, and cause an outflow of creative human resources. Therefore, it is necessary to promote innovative possibilities of removing barriers for faster circulation of goods, people and capital. The implementation of new models of international marketing could significantly contribute to the intensification of mutual economic cooperation, internationalization of business and attracting foreign investment which are accompanied by the spillover effect. As a result, one could expect the improvement of national economies' competitiveness, increase of exports and gross domestic product and improvement of population living standards.
Monitor GE. Global Report 2017/2018. Global Entrepreneurship Research Association London Business School London. 2018;UK.p.15.
2.
world bank.org-pristupljeno 15.02.2021.p.9.
3.
Organization WT, Report. 2019;11–5.
4.
Terpsta FS. International Marketing. 2016.
5.
Рапаић С. Мали Шенген“ као могућност нове регионалне интеграције и бржег развоја. In: Часопис Међународни проблеми, Београд: Институт за политичке студије. 2020. p. 129–34.
6.
Ракита Б. Међународни менаџмент и бизнис. In: Економски факултет Универзитета у Београду стр187. 2007.
7.
Превишић Ј, Озретић Д и К, З. Основе међународног маркетинга, Школска књига Загреб. Загреб. 2012;стр.3-4:27.
8.
Покрајац С. Утицај новог знања и нове технологије на нову економију и нови менаџмент. In: Машински факултет Универзитета у Београду Београд. 2007. p. 27–9.
9.
Nordstrom K, Ridderstrale J. Karaoke kapitalizam. 2003;7–11.
10.
Mazzucato M. The Entrepreneurial State. 2015.
11.
Martens M. Proširenje EU je nrtvo, šta dolazi umesto toga?
12.
Макроекономске анализе и трендови - МАТ. 2019;
13.
Кувачић Н и сарадници. Практично подузетништво. Цера Пром Загреб. 2009;стр.162.
14.
Kuratko FD. Entrepreneurship: Theory, Process and Practice. 2014.
15.
Hisrich R, Ramadani V. Effective Entrepreneurial Managament. 2017.
16.
Ђукановић Д и Ђ, Б. Мали Шенген“ – концепт, имплементација и контраверзе. In: Часопис Међународни проблеми, Београд: Институт за политичке студије. 2020. p. 154–7.
17.
Alujević-Vesnić L. European Integration for Western Balkans: From Reconciliation to European Future. 2012.
18.
Чаушевић. Ф.(2017).A Study into Financijal Globalization,Economic Growth and (In)Equality.
19.
Гачић М. Кластери као пословни модел стварања одрживе конкурентске предности Србије, Нови Сад. Едуконс. 2016;стр.35.
20.
предузетништва Е. Шта је Европска мрежа предузетништва (ЕЕН мрежа)? Преузето са. 2021;
21.
Ерић Д и други. Финансирање малих и средњих предузећа у Србији.Београд: Институт економских наука. 2019;159–62.
22.
Достић М. Менаџмент малих и средњих предузећа. In: Економски факултет Универзитета у Сарајеву стр153. 2005.
23.
Црњак-Карановић Б, Миочевић Д. Основе међународног маркетинга. 2013.
24.
Culkin N, Simmons R. Sudija izazova koji ometaju razvoj mikro, malih i sredwih preduzeća u Republici Srbiji. Swedish Institute. 2019;p.11.
25.
Cateora P. International Marketing. 2020.
26.
Вукмировић Н. Предузетништво у економској теорији и пракси. In: Економски факултет Универзитета у Бањој Луци. 2012. p. 368.
27.
Бубле М, Бубле M. Подузетништво. 2015.
28.
Bonomi М. “Off Track. The EU’s Re-engagement with the Western Balkans.” In: Istituto Affari Internazionali Преузето са. 2018.
29.
Birch D. The Gazelle Company Mindset. 2011.
30.
Barringer B, Ireland R. Entrepreneurship: Successfully Launching new Ventures. 2010.
31.
Audretsch D, Thurik R. A Model of the Entrepreneurial Economy. International Journal of Entrepreneurship Education. 2004;2(2):143–66.
The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.