×
Home Current Archive Editorial board
News Contact
Review

ТРГОВИНА У УСЛОВИМА ДИГИТАЛНЕ ТРАНСФОРМАЦИЈЕ

By
Светлана Соколов-Младеновић ,
Светлана Соколов-Младеновић
Сандра Жигић ,
Сандра Жигић
Сретен Ћузовић Orcid logo
Сретен Ћузовић

University of Nis , Niš , Serbia

Abstract

У савременим условима, када је интернет достигао врхунац свог развоја и примене, и омогућио ефикасну и брзу комуникацију, свет се суочава са низом промена које захтевају прилагођавање новонасталим околностима. Отвара се пут ка новој дигиталној-интернет економији. Долази до дигиталне трансформације привреде (трговине) и друштва у целини. Индустрија 4.0, вештачка интелигенција, ,,борба" робота-касирке, куповина-продаја на ,,клик", виртуелна трговина, мобилне платформе, е-новац, доводe до заокрета у креирању новог модела конкурентске предности трговине у условима "нове-веб-интернет-дигиталне" економије. Све то се одвија на дигиталној платформи. Преговара се, продаје-купује, на виртуелној платформи, а да се учесници ни виде. Предвиђања Светске банке су да ће до 2030.нестати 1/3 традиционалних занимања, док, ,,олигархија" из Силицијумске долине предвиђа да ће 2050. људски мозак, (идентитеско-мисаони ,,ентитет"), бити похрањен у „klaud“окружењу. Физичка-психосоциолошка-,,материјална" и друга препознатљивост данашњег човека, привреде (економије) и друштва у целини биће форматизована у виду ,,дигиталног" записа. Стога, футуристи, предвиђају нову иницијацију друштва у целини на новој стази човечанства: ЧОВЕЧАНСТВО 2.0. Управо је и циљ овог рада да прикаже начин фунционисања трговине у доба свакодневних промена на глобалном новоу. Очекивани разултати овог рада јесу да пружи адекватне информације о функционисању трговине у условима дигиталне трансформације, да прикаже нове моделе друштва, човечанства, економије-трговине, познатији у визији футуриста као "Дигитални формат новог друштва, човечанства и човека-као мозаик усклађених детаља".

References

1.
Ćirić M, Ilić D, Ignjatijević S, Brkanlić S. Consumer behaviour in online shopping organic food during the Covid-19 pandemic in Serbia. Food and Feed Research. 2020;47(2):149–58.
2.
Ćuzović Đ, Sokolov-Mladenović S. 2014;143–7.
3.
Ćuzović S, Ivanović P. Inovacije u trgovinskom menadžmentu. Ekonomski fakultet. 2017;
4.
Ćuzović S, Labović B. Elektronska trgovina u svetlu četvrte elektronske industrije. Novi Ekonomist. 2019;(3):22–9.
5.
Ćuzović S, Sokolov-Mladenović S, Ćuzović Đ. 2018;
6.
Bartlet D. 2016;
7.
Gao X, Shi X, Guo H, Liu Y. To buy or not buy food online: The impact of the COVID-19 epidemic on the adoption of e-commerce in China. PLOS ONE. 2020;15(8):e0237900.
8.
Ivanović Đ, Simović V. Društvena trgovina kao alternativa “klasičnoj” elektronskoj trgovini, Zbornik radova 3. međunarodne naučno-stručne konferencije. 2019;
9.
Kristof K. 2016;
10.
Laudon K, Traver C. 2002;
11.
Mehta S, Saxena T, Purohit N. The New Consumer Behaviour Paradigm amid COVID-19: Permanent or Transient? Journal of Health Management. 2020;(2):291–301.
12.
Science and Technology Statistic Portal. 2004;
13.
Pillai R. 2020;
14.
Privredna S.
15.
2020;
16.
Srivastava R, Bagale G. Review of shift from commerce to ecommerce in India. International Journal of Advance and Innovative Research. 2019;(1):305–9.
17.
Stankić R. Elektronsko poslovanje. 2009;
18.
Susmitha K. Impact of COVID-19 on E-Commerce. Journal of Interdisciplinary Cycle Research. 2021;(9):1161–5.
19.
Turban E, Mclean E, Wetherbe J. 2004;

Citation

Article metrics

Google scholar: See link

The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.