Потенцијална класификација ризика на екстерне, оперативне и ризике промене сврстава питања проблема у испоруци вредности потрошачима, на које се може односити управо тематика доступности производа, међу оперативне ризике. Одговарајућа истраживања показују да се убедљиво нaјвећи проценат случајева недоступности производа свакодневне потрошње јавља као последица лоше организације пословних процеса у малопродајним објектима (мањак запослених, вишак залиха у продајним складиштима, неефикасна реализација интерних логистичких токова). Наведено оставља изузетно негативне последице које се огледају првенствено кроз смањење продаје и губитак лојалних купаца. Имајући наведено у виду, у овом раду биће представљен феномен доступности производа у вишеструком контексту - дефинисања, мерења и идентификовања, узрока, ефеката и трошкова, реакција купаца, карактеристике производа и малопродајних објеката, као и мера повећања доступности производа. Поменута питања посебно добијају на значају у условима економске кризе.
Angerer A. The Impact of Automatic Store Replenishment Systems on Retail. 2005;
2.
Bayle-Tourtoulou A, Laurent G, Macé S. Assessing the Frequency and Causes of Out-of-Stock Events Through Store Scanner Data. 2006;
3.
Mckinnon A, Mendes D, Nabateh M. Instore logistics: an analysis of on-shelf availability and stockout response for three product groups. International Journal of Logistics: Research and Applications. 2007;(3).
4.
Annon. Orange book -Management of risks: Principles and Concepts. 2004;
5.
Buhr C. Regularities in aggregated consumer behaviour and prevention of stock-outs in Retailing. 2005;
6.
Eroglu C, Williams B, Waller M. Consumerdriven retail operations -The moderating effects of consumer demand and case pack quantity. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management. 2011;(5).
7.
Silverman C. Solving Out-of-Stocks to win the last 100 Ft. 2005;
8.
Walter C, Grabner J. Stockout Models: Empirical Tests in a Retail Situation. Journal of Marketing. 1975;
9.
Papakiriakopoulos D, Doukidis G. Classification Performance for Making Decisions about Products Missing from the Shelf. 2011;
10.
Papakiriakopoulos D, Pramatari K, Doukidis G. A decision support system for detecting products missing from the shelf based on heuristic rules. Decision Support Systems. 2008;
11.
Anderson E, Fitzsimons G, Simester D. Measuring and Mitigating the Costs of Stockouts. Management Science. 2006;(11).
12.
Ecr U. Availability 2007. IGD. 2007;
13.
Jacobs F, Berry W, Whybark D, Vollmann T. Manufacturing Planning and Control for Supply Chain Management. 2011;
14.
Hausruckinger G. Approaches to measuring onshelf availability at the point of sale. 2005;
15.
J. A Service-Dominant Logic View of Retail On-Shelf Availability. 2012;
16.
Fernie J, Grant D. On-shelf availability: the case of a UK grocery retailer. The International Journal of Logistics Management. 2008;(3).
17.
Campo K, Gijsbrechts E, Nisol P. Dynamics in consumer response to product unavailability: do stock-out reactions signal response to permanent assortment reductions? Journal of Business Research. 2004;
18.
Pramatari K, Miliotis P. The impact of collaborative store ordering on shelf availability. Supply Chain Management: An International Journal. 2008;(1).
19.
Holman L, Buzek G. Out-of-Stocks? 2008;
20.
Sloot L. Understanding Consumer Reactions to Assortment Unavailability. 2006;
21.
Grünblatt M. Measuring Retail Out-of-Stocks: Analytical Methods, InformationTechnologies and Research Requirement. European Retail Digest. 2006;
22.
Roberti M. EPC Reduces Out-of-Stocks at Wal Mart. RFID-Journal. 2005;
23.
Вуњак Н. Финансијски менаџмент. Бечеј: Пролетер. 2008;
24.
Kolter P, Keller K. Marketing menadžment. 2006;
25.
Van Der P, Vlist. Synchronizing the Retail Supply Chain. ERIM. 2007;
26.
Verhoef P, Sloot L.
27.
Reactions. Antecedents, Management Solutions, and a Future Perspective. 2006;
28.
Berger R, Consultants S. ECR -Optimal Shelf Availability Increasing Shopper Satisfaction at the moment of truth. 2003;
29.
Anand S, Cunnane C. Inventory Optimization: Retail Strategies for eliminating Stock-Outs and Over-Stocks. 2009;
30.
Chopra S, Meindl P. Supply Chain Management: Strategy, Planning and Operation. 2004;
31.
Gruen T, Corsten D. A Comprehensive Guide To Retail Out-of-Stock Reduction In the Fast-Moving Consumer Goods Industry. 2007;
32.
Gruen T, Corsten D, Bharadwaj S. Retail Out-of-Stocks: A Worldwide Examination of Extent, Causes and Consumer Responses. 2002;
33.
Sloot V, Verhoef P. The Impact of Brand Delisting on Store Switching and Brand Switching Intentions. Journal of Retailing. 2008;
34.
Stölzle W, Placzek T. Umsetzung von Optimal Shelf Availability -Messkonzepte und Standardisierungspotenziale. 2004;
35.
Kang Y, Gershwin B. Information Inaccuracy in Inventory Systems -Stock Loss and Stockout. 2004;
The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.