Предузетнички контекст у основи карактерише динамизам, односно промене, где предузетници као носиоци предузетничких подухвата, због свих својих специфичности, испољавају високу апсорпциону моћ свих екстерних утицаја креирајући на тај начин нове пословне могућности. Тако промене пословног окружења, без обзира на интензитет и обим, генеришу пословне шансе и на тај начин представљају извор кокурентске предности у односу на велике пословне системе. Ове две појаве, мислећи на предузетништво и економску кризу, можемо посматрати у узрочно последичном односу, будући да многи економисти, међу којима је најупечатљивији Шумпетер, појаву кризних стања у привреди посматрају као последицу недостатка предузетничких активности а пре свега иновација. Док са друге стране, уважавајући све предности предузетничких подухвата у виду изразите флексибилности и адаптибилности, занемарујући окружење у којем се испољавају, привредни услови у форми кризе оригиналан су пример повољног предузетничког амбијента. Посматрање кризних услова на овај начин последица је изразите предузетничке перцепције и услова окружења који омогућавају испољавање проактивног приступа, изразите иновативности и велике толеранције на ризик.Расположиви подаци посматраних појава, предузетничке активности, привредне коњуктуре у периоду 2007. – 2009. год., у смислу детектовања Глобалне економске рецесије 2008 и њеног утицаја на предузетнички сектор и активности носилаца предузетничког процеса и примена одабраних статистичких поступака, по принципу поновљених мерења, обликовали су основну проблемску оријентацију овога рада и формирали централно истраживачко питање. Полазне теоријске основе подручја истраживања, те детаљна анализа резултата истраживања омогућиће испитивање кретања предузетничких активности услед дејства Глобалне економске рецесије 2008. године као значајне глобалне промене која је темељно утицала на промену услова пословног окружења. Издвајање предузетничког сектора земља у транзицијим, због специфичне улоге у процесу привредног реструктурирања, уважавајући присутне капацитете економског раста и реалну привредну потребу, има за циљ идентификовање свих специфичности у односу на остале привредне околности.
Schumpeter JA. The Theory of Economic Development. 1934.
2.
Meyer KE. Institutions, transaction costs, and entry mode choice in Eastern Europe. Journal of international business studies. 2001;32(2):357–67.
3.
Meyer KE, Gelbuda M. Process perspectives in international business research in CEE. Management International Review. 2006;46(2):143–64.
4.
B. N, L J. Global Entreperneurship Monitor – 2009 Global Report”. 2009.
5.
OECD Centre for Entrepreneurship, SMEs and Local Development, “The Impact of the Global Crisis on SME and Entrepreneurship Financing and Policy Responses.”
6.
Organization for Economic Co-operation and Development[OECD. 1995.
7.
Peng MW, Meyer K. International business. 2011.
8.
Ruzzier M, Hisrich RD, Antoncic B. SME internationalization research: past, present, and future. Journal of small business and enterprise development. 2006;13(4):476–97.
9.
Salmi A. Entry into turbulent business networks-The case of a Western company on the Estonian market. European Journal of Marketing. 2000;34(11/12):1374–90.
10.
Kontorovich V. Has new business creation in Russia come to helt?”. Journal of Business Venturing. 1999;14:451–60.
11.
Smallbone D, Welter F. The Role of Government in SMEs Development in Transition Economies”. International Small Business Journal. 2001;19:63–77.
12.
Smallbone D, Welter F. The Role of Government in SMEs Development in Transition Economies”. International Small Business Journal. 2001;19:63–77.
13.
Smallbone D, Welter F, A. V, Egorov I. Government and entrepreneurship in transition economies: the case of small firms in business services in Ukraine”. The Service Industries Journal. 2010;5:655–70.
14.
Söderman S, Jakobsson A, Soler L. A quest for repositioning: The emerging internationalization of Chinese companies. Asian Business & Management. 2008;7(1):115–42.
15.
Sternberg R, Wennekers ARM. The Determinants and Effects of New Business Creation Using Global Entrepreneurship Monitor Data,”Small. Business Economics. 2005;24(3):193–203.
16.
U.N.C.A.T.D. Global Investment Trend. 2011.
17.
Wells B, Pfantz T, Bryne JL. Russian Women Business Owners: Evidence of Entrepreneurship in a Transitional Economy. Journal of Development Entrepreneurship. 2003;8:59.
18.
Aidis R. Institutional Barriers to Small- and Medium-Sized Enterprise Operations in Transition Countries”. Small Business Economics. 2005;25:305–18.
19.
Jansson H. International business marketing in emerging country markets: the third wave of internationalization of firms. 2007.
20.
Sustaining growth and performance in East Asia: The role of small and medium sized enterprises. Vol. 3. 2005.
21.
Gjellerup P. SME support services in the face of globalisation, concerted action seminar, Opening address. In: Conference Proceedings, Danish Agency for Trade and Industry, Copenhagen. 2000. p. 16–28.
22.
Giamartino G. Will small business be the answer for developing economies?”. Journal of Small Business Management. 1991;91–4.
23.
Ghauri PN, Holstius K. The role of matching in the foreign market entry process in the Baltic States. European Journal of Marketing. 1996;30(2):75–88.
24.
Fairlie R, W. Entrepreneurship, Economic Conditions and Great Recession. 2011.
25.
Commission E. Internationalization of European SMEs. 2010.
26.
Eriksson K, Majkgård A, Sharma DD. Path dependence and knowledge development in the internationalization process. MIR: Management International Review. 2000;307–328.
27.
Evropu E. Mala i srednja preduzeća u zemljama u tranziciji».
28.
Doren R. Investigating Barriers to SME Growth and Development in Transition Environments: A Critique and Suggestions for Developing the Methodology”. International Small Business Journal. 2009;27:275–305.
29.
Child J, Rodrigues SB. The Internationalization of Chinese Firms: A Case for Theoretical Extension?[1. Management and organization. 2005;review,1(3:381–410.
30.
Cavusgil ST, Ghauri PN, Agarwal MR. Doing business in emerging markets: Entry and negotiation strategies. 2002;
31.
Bleaney M, Nishiyama A. Explaining Growth: A Contest Between Models’. Journal of Economic Growth. 2002;7:43–56.
32.
Birch D. Job Creation in America”. 1987.
33.
Axinn CN, Matthyssens P. Limits of internationalization theories in an unlimited world. International marketing review. 2002;19(5):436–49.
The statements, opinions and data contained in the journal are solely those of the individual authors and contributors and not of the publisher and the editor(s). We stay neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.